Biblioteka



Sienkiewiczowskie potyczki

Konkurs biblioteczny

„Sienkiewiczowskie potyczki”

      Konkurs przeznaczony jest dla wszystkich chętnych gimnazjalistów.

   Zainteresowani uczniowie odbierają karty konkursowe w bibliotece, a odpowiedzi składają do 22 listopada 2016r. (wtorek).

 Rozstrzygniecie konkursu i ogłoszenie wyników nastąpi 25 listopada 2016r. (piątek) w czytelni na długiej przerwie o godzinie 11.30.

Zapraszamy do biblioteki

Imię i nazwisko, klasa ………………………………………………………….

Listopadowy konkurs biblioteczny: „Sienkiewiczowskie potyczki”

Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami. Wypełnioną i podpisaną kartę konkursowa zwróć do biblioteki szkolnej do 22.11.2016r.(wtorek) rozstrzygnięcie konkursu 25.11.2016r. (piątek) w czytelni na długiej przerwie o 11.30.

I  Uzupełnij tytuły utworów Henryka Sienkiewicza         

 

Rodzina ……………………………..

 

Janko ……………………………………….

 

Listy z ……………………………….Ameryki

 

……………………………….. i mieczem

 

Quo ……………………………………………

 

Pan  ……………………………………………

 

W  ……………………………………i w puszczy

 

…………………………………………węglem

 

Z pamiętnika  ………………………nauczyciela

 

Na  …………………………………………chwały

 

 

II  Odgadnij, które zdania dotyczące życia i twórczości Henryka Sienkiewicza są prawdziwe, a które zawierają błędne informacje.

L.P

PYTANIE

PRAWDA

FAŁSZ

  1.  

Urodził się w 5 maja 1846 r. w Woli Rzędziańskiej na Podlasiu.

 

 

  1.  

Został ochrzczony czterema imionami: Henryk, Adam, Aleksander, Pius.

 

 

  1.  

Pracował w 1865 r. jako guwerner w Poświętnem koło Płońska w domu Państwa Wejcherów.

 

 

  1.  

Ukończył studia na wydziale filologicznym Szkoły Głównej w Warszawie.

 

 

  1.  

Pierwszy drukowany utwór Henryka Sinkiewicza to recenzja teatralna opublikowana
18 kwietna 1869 roku w „Przeglądzie Tygodniowym”.

 

 

6.      

Litwos to pseudonim literacki Henryka Sienkiewicza.

 

 

7.      

Sielanka, Stary sługa, Hania to tytuły pierwszych nowel pisarza. 

 

 

8.      

W lutym 1876 pisarz wyjechał do Ameryki  jako korespondent „Przeglądu Tygodniowego”.

 

 

9.      

Swoje utwory drukował m. in. na łamach następujących gazet i czasopism: „Wieniec”, „Przegląd Tygodniowy”, „Słowo”, „Gazeta Polska”.

 

 

10.  

W latach 1882 - 1887 pracował na stanowisku redaktora dziennika „Słowo”.

 

 

11.  

Podczas licznych podróży przebywał m. in. w Atenach, Konstantynopolu, Londynie, Neapolu, Paryżu, Rzymie, Wenecji i Wiedniu.

 

 

12.  

Trzecią żoną pisarza była Maria Szetkiewiczówna.

 

 

13.  

Szwedzka Akademia Nauk przyznała Henrykowi Sienkiewiczowi w 1905r. Nagrodę Nobla w wysokości 138 tysięcy koron szwedzkich.

 

 

14.  

Pisarz zmarł 15 listopada 1916 roku w Vevey w Szwajcarii.

 

 

 

III Podany fragment to początek jednego z dzieł Henryka Sienkiewicza. Podaj tytuł utworu.

„Petroniusz obudził się zaledwie koło południa i jak zwykle zmęczony bardzo. Poprzedniego dnia był na uczcie u Nerona, która przedłużyła się do późna w noc. Od pewnego czasu zdrowie jego zaczęło się psuć. Sam mówił, że rankami budził się jakby zdrętwiały i bez możności zebrania myśli”.  

 

 ……………………………………………

Życzymy powodzenia!


Narodowe Czytanie

3 września 2016r. przed siedzibą Miejskiej Biblioteki Publicznej czytane były fragmenty „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza w  ramach ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie. Wśród przedstawicieli władz miasta z prezydentem Mariuszem Chrzanowskim na czele, parlamentarzystami, duchownymi, nauczycielami, aktorami, pisarzami, muzykami, dziennikarzami oraz miłośnikami literatury w różnym wieku, udział brała przedstawicielka naszej szkoły

Zosia Nielsen z klasy IIIa pod opieką nauczyciela p. Moniki Skrodzkiej
Nasze gimnazjum uczestniczyło w akcji już kolejny raz. Głównym jej  celem jest  popularyzacja czytelnictwa, wzmocnienie  poczucia narodowej wspólnoty oraz stworzenie więzi między pokoleniami.


konkurs

Zestawienie wyników kwietniowego konkursu bibliotecznego

„Co wiem na temat Chrztu Polski” z okazji 950 rocznicy

Wyniku konkursu z dnia 27.04.2016r. maksymalna liczba punktów do zdobycia 8

Osoba, która otrzymała nagrodę książkową: Izabela Wasiliew klasa III f

Serdecznie gratulujemy!


konkurs

Błyskawiczny Konkurs Biblioteczny -
 „Co wiem na temat Chrztu Polski”

Konkurs przeznaczony jest dla wszystkich chętnych gimnazjalistów.

Zainteresowani uczniowie odbierają karty konkursowe w bibliotece, a odpowiedzi składają do dnia 22 kwietnia 2016 r. (piątek).

Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników 27 kwietnia 2016r. (środa) w czytelni na długiej przerwie o godzinie 11.30.

Zapraszamy do biblioteki




Zestawienie wyników marcowego Konkursu Bibliotecznego – „Życie i twórczość Hanki Bielickiej”


W konkursie wzięło udział 48 osób
Nagrodę książkową wylosowała
Wiktoria Kowalczyk klasa I d
Biblioteczny konkurs plastyczny „Hanka Bielicka w oczach młodzieży gimnazjalnej” z okazji 10. rocznicy śmierci
I miejsce Patrycja Piankowska klasa II a
II miejsce Magdalena Kalska klasa III b
III miejsce Zuzanna Poślad klasa II a
III miejsce Wiktoria Kowalczyk klasa I d
Wszystkim serdecznie gratulujemy!
Zapraszamy do wzięcia udziału w następnych konkursach bibliotecznych




Wyników styczniowego Konkursu Bibliotecznego –

„Życie i twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego”

okazji 95. rocznicy urodzin

Wyniki konkursu z dnia 25.02.2016r. maksymalna liczba punktów do zdobycia 15,

w konkursie wzięło udział 36 osób

Osoby, które otrzymały nagrody książkowe:

1. Wiktoria Meirabyau klasa Ia

2. Laura Bednarska klasa Ic

3. Kamila Zach klasa If

4. Kinga Przestrzelska klasa IIa

5. Zuzanna Szabłowska klasa IIa

Serdecznie gratulujemy!

Zapraszamy do wzięcia udziału w następnych konkursach bibliotecznych




Biblioteki Publicznego Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich

w Łomży

rok szkolny 2015/2016

BIBLIOTEKA

Czynna od poniedziałku do czwartku:

7.45 -15.10

w piątek: 7.45 – 14.15

 

Spotkania łączników bibliotecznych:

w wyznaczonych terminach, podanych na tablicach ogłoszeń.

Miejsce spotkań – czytelnia

Czas spotkania – godz. 1130

 

Hanka Bielicka - 10 rocznica śmierci

 

Urodziła   się   15 listopada   1915  roku w miejscowości Konowka (obecnie Ukraina). Studiowała romanistykę na Uniwersytecie Warszawskim i aktorstwo w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej w Warszawie pod okiem Aleksandra Zelwerowicza.

Po  I  wojnie   światowej   zamieszkała w Łomży, gdzie skończyła gimnazjum żeńskie im. Marii Konopnickiej. Mieszkała w Łomży  przez prawie cały okres dwudziestolecia międzywojennego, a przez całe życie była silnie związana z miastem i jego środowiskiem kulturalnym.

Na scenie zadebiutowała  w 1939 roku    w    Teatrze na Pohulance w Wilnie i w czasie okupacji wystąpiła tam kilkakrotnie w rolach komediowych. Po wojnie przeszła do Teatru Dramatycznego w Białymstoku, od 1949 Bielicka grała w warszawskim Teatrze Współczesnym. W 1954 r. na ponad 40 lat związała się z Teatrem Syrena. Często pojawiała   się także    na    estradzie,    m.in.   w    kabaretach   „Szpak”,    „U  Lopka”,  „U Kierdziołka”. Bielicka najbardziej zasłynęła dzięki kabaretowej postaci Dziuni Pietrusińskiej – komentującej paradoksy rzeczywistości „paniusi miejsko - wiejskiej z dość poważnie zmąconym poczuciem  własnych    korzeni”.

Zagrała   także   w   ponad   20    filmach, m.in. w „Zakazanych piosenkach”, „Celulozie”,    „Cafe pod Minogą”, „Małżeństwie z  rozsądku”   oraz wielu    serialach   m.in.  „Wojnie domowej” i „Badziewiakach”.

Wspominała, że źródłem jej życiowego optymizmu było przede wszystkim udane dzieciństwo. „Ja miałam bardzo szczęśliwe dzieciństwo. To azyl, do którego zawsze można się odwołać, kiedy jest człowiekowi ciężko” – uważała. 9  marca  2006  przed   południem  przeszła   w   szpitalu  przy  ul. Stefana Banacha w Warszawie operację tętniaka aorty, po której o godzinie 16:15 tego samego dnia zmarła. Nazajutrz, 10 marca, Polski Sejm uczcił jej pamięć minutą ciszy. Pogrzeb artystki odbył się 16 marca. Została pochowana na warszawskich Starych Powązkach w grobowcu rodzinnym Bielickich.

Nie   mogło   w   tym   dniu   przy  trumnie Pani Hanki   zabrak­nąć    łomżyniaków.   Przyje­chali z kapelą „Maki” i dziewczęcym zespołem śpiewaczym z GOK w Nowogrodzie. „Kochała Łomżę, my  kochaliśmy  ją  i byliśmy z niej dumni. Była w każdym łomżyńskim domu i w każdym łomżyńskim domu będzie jej brakowało” – mówił nad grobem Hanki Bielickiej prezy­dent Łomży, Jerzy Brzeziński. Zaraz potem Waldemar Borusiewicz odegrał na trąbce hejnał Łomży…

 

Krzysztof Kamil Baczyński 22 I 2016  - 95  rocznica urodzin poety

 

Urodził się 22 stycznia 1920 roku w Warszawie, zginął 4 sierpnia 1944 roku w Powstaniu Warszawskim. Pseudonimy m.in. : Jan Bugaj, Piotr Smugosz, Krzysztof Zieliński, Jan Krzyski. Należał do pierwszego pokolenia urodzonego w wolnej

i niepodległej Ojczyźnie.

Od 1933 uczęszczał do Państwowego Gimnazjum im. Stefana Batorego, gdzie w 1939 uzyskał świadectwo dojrzałości. Już w czasie gimnazjalnym Baczyński odznaczał się wielką znajomością współczesnej mu literatury. Wybuch wojny uniemożliwił mu podjęcie studiów w Akademii Sztuk Pięknych. Marzył o karierze grafika lub ilustratora.

Od 1937 był członkiem Komitetu Wykonawczego „Spartakusa”, był także współredaktorem pisma „Strzały” – wydawanego od lutego 1938 organu tej organizacji, na łamach którego zadebiutował jako poeta wierszem „Wypadek przy pracy”. Baczyński już za życia cieszył się sporym uznaniem, zwłaszcza  Jego poezja cieszy się  popularnością wśród czytelników

i poważaniem badaczy literatury, a sam Baczyński uważany jest za najwybitniejszego twórcę pokolenia wojennego.

Zachowały się wszystkie jego dzieła: ponad 500 wierszy, kilkanaście poematów i około 20 opowiadań. Najbardziej znane wiersze Baczyńskiego to: Elegia, Noc, Biała magia, Pioseneczka, Dokąd to jeszcze?, O mój ty smutku cichy, Erotyk, Sen tropikalny. Życie i twórczość Baczyńskiego stały się tematem kilku filmów, m.in. Dzień czwartyBaczyński.

 

Harmonogram imprez bibliotecznych
w roku szkolnym 2015/2016

 

 

Przedsięwzięcie

 

Termin

 

- Spotkanie łączników bibliotecznych

- Udział w Narodowym Czytaniu „Lalki” Bolesława Prusa

- Realizacja projektu edukacyjnego - Szkolny Tydzień Kultury

   „Z kulturą na ty”   1 – 7 IX 2015

- Październikowy konkurs frazeologiczny – „Nie udawaj Greka”

- Rozpoczęcie konkursu na Najlepszego Czytelnika Publicznego

   Gimnazjum nr 1  Statuetka Alfreda (październik – kwiecień)

- Promocja biblioteki szkolnej 26 – 30 X 2015:

    -apel promujący czytelnictwo

    -opracowanie Informatora bibliotecznego

 

 

Wrzesień - Październik 2015r.

 

- Spotkanie łączników bibliotecznych

- Konkurs czytelniczy „Czytam, więc jestem” dotyczący znajomości

   lektury    gimnazjalnej „Kamienie na szaniec”

 

 

Listopad 2015r.

 

- Spotkanie łączników bibliotecznych

- „Gwiazdka tuż, tuż”.  Konkurs na temat zwyczajów związanych ze 

    Świętami  Bożego Narodzenia

 

 

Grudzień 2015r.

 

- Spotkanie łączników bibliotecznych

- Konkurs poetycki: „Życie i twórczość Krzysztofa Kamila 

   Baczyńskiego” z okazji   95 rocznicy urodzin

 

 

Styczeń - Luty 2016r.

 

- Spotkanie łączników bibliotecznych

- „Gdybym była/ był Hanką Bielicką”. Konkurs na monolog.

 

Marzec  2016r.

 

- Spotkanie łączników bibliotecznych

- Konkurs plastyczny na projekt okładki książki: „Gdy zostanę pisarzem

- Konkurs historyczny „ Co wiem na temat Chrztu Polski?”

 

 

Kwiecień 2016r.

 

- Przyznanie statuetki Alfreda dla Najlepszego Czytelnika PG 1 –    

   rozstrzygnięcie  konkursu

- Spotkanie łączników bibliotecznych

- Konkurs biblioteczny „Patroni naszej szkoły”-  Życie i twórczość

   Henryka   Sienkiewicza

 

 

Maj 2016r.

 

- Spotkanie łączników bibliotecznych

- Udział w „Grze miejskiej”

 

 

Czerwiec 2016r.

 

Informator opracowali nauczyciele bibliotekarze

Łomża,  wrzesień 2015r.

 

 

 

„Nie udawaj Greka ”  konkurs biblioteczny

Ø                  Konkurs przeznaczony jest dla wszystkich chętnych gimnazjalistów

Ø                  Zainteresowani uczniowie odbierają karty konkursowe w bibliotece, a odpowiedzi składają  do 27 października (wtorek) 2015r.

Ø                  Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników nastąpi 30 października  (piątek) 2015r. w czytelni na długiej przerwie.

                                                                    Zapraszamy do biblioteki

 

Październikowy konkurs frazeologiczny „Nie udawaj Greka” – konkurs biblioteczny

Imię i nazwisko uczestnika, klasa - ……………………………………………………………………..

Uważnie przeczytaj zadania i wykonaj polecenia z nimi związane. Na rozwiązania czekamy do 27 października (wtorek) 2015 r. Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników 30 października (piątek) na długiej przerwie.

 

I.       Wpisz odpowiednie nazwy zwierząt do podanych frazeologizmów:

1.      mieć ……………… w nosie                                                       2. zbijać ……………………

3.      mieć ………………… w kieszeni                                              4. patrzeć jak ……………… w gnat

5.      zapuszczać …………………….                                                 6. być jak ………………… ogrodnika

7.      siedzieć jak ………………. pod miotłą                                      8. być ślepym jak …………………….

 

II.    Wyjaśnij następujące związki frazeologiczne:

  1. pluć sobie w brodę - ...............................................................................................................................................
  2. robić coś na kolanie - ..............................................................................................................................................
  3. kupować kota w worku - …………………………………………………………………………………………
  4. biały kruk – ...................................................................................................................................... ……………..
  5. czuć się jak ryba w wodzie ……………………………………………………………………………………….
  6. udawać Greka - ................................................................................................................................ ……………..
  7. być w siódmym niebie -..........................................................................................................................................

 

III. Określ ludzi, o których można powiedzieć w następujący sposób:

  1. ma dwie lewe ręce -...............................................................................................................................................
  2. mól książkowy - ....................................................................................................................................................
  3. czarna owca - ........................................................................................................................................................
  4. farbowany lis – .....................................................................................................................................................
  5. kozioł ofiarny - …………………………………………………………………………………… …………….
  6. mieć złote serce- …………………………………………………………………………………………………

 

IV. Jak rozumiesz następujące przysłowia:

1.      Łaska pańska na pstrym koniu jeździ …………………………………………………………………………….

2.      Na złodzieju czapka gore.…………………………………………………………………………………………

3.      Nie taki diabeł straszny jak go malują.……………………………………………………………………………

 

V.    Wstaw plus w tych rubrykach, które wskazują na źródło pochodzenia podanych związków frazeologicznych.

L.p

Związek frazeologiczny

Biblia

Mitologia

Literatura

1.

walka z wiatrakami

 

 

 

2.

stajnia Augiasza

 

 

 

3.

wieści hiobowe

 

 

 

4.

koń trojański

 

 

 

5.

niewierny Tomasz

 

 

 

6.

nić Ariady

 

 

 

7.

pięta Achillesa

 

 

 

8.

ikarowe loty

 

 

 

9.

manna z nieba

 

 

 

10.

salomonowy wyrok

 

 

 

 

 

 

VI. Uzupełnij brakujące wyrazy w wyrażeniach oraz wyjaśnij ich znaczenie.

1.      - . . . . . . . . . . . salonowy – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …………. . . . . . . . . . …….

2.      - chodzić jak błędna . . . . . . . . . . . . – . . . . . . . . . . . …………. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……..

3.      - zachowywać się jak . . . . . . . . . . . . . w składzie porcelany – . . . . . ………. . . . . . . . . . . . . . ……….

4.      - mieć . . . . . . . . . . . . w kieszeni – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ………….. . . . . . . . . . . . . . . . …….

5.      - chwycić . . . . . . . . . . . . za rogi – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ………….. . . . . . . . . . . . . . . . .……

6.      - . . . . . . . . . zawsze spada na cztery łapy – . . . . . . . . . . . . . . . ……….. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ….......

7.      - praca nie . . . . . . . . . . . , nie ucieknie – . . . . . . . . . . . . . . …………. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...........

 

Życzymy powodzenia !

 

 

 

Warunki przyznania Statuetki Alfreda

dla Najlepszego Czytelnika Publicznego Gimnazjum nr 1 w Łomży

 

 

   Termin: od 1 października 2015r. do 30 kwietnia 2016r.

 

  1.  Największa liczba wypożyczonych  i przeczytanych książek w bibliotece szkolnej.
  2.  Udział we wszystkich konkursach  organizowanych przez bibliotekę szkolną i uzyskanie maksymalnej liczby punktów przynajmniej w jednym z nich.
  3. Współpraca z Biblioteką Publiczną w Łomży  ul. 3 Maja 6a w ramach wolontariatu

    pod hasłem: „Gimnazjalista Twoim kumplem”,   polegająca na przepracowaniu min. 5 godzin

    w ramach wolontariatu (głośne czytanie, zajęcia plastyczne, gry i zabawy literackie
i edukacyjne, pomoc w odrabianiu lekcji)  lub inną biblioteką publiczną.

Zapraszamy do biblioteki

 

 

 


Narodowe czytanie


Dnia 6 września 2014r. uczniowie PG nr 1 z klasy III f aktywnie włączyli się w Narodowe Czytanie - akcję zainicjowaną przez Prezydenta RP –Bronisława Komorowskiego. Ochotnicy wcześniej przygotowali wybrane fragmenty z Ogniem i mieczem, Potopu, Pana Wołodyjowskiego autorstwa Henryka Sienkiewicza.

Uczniowie, którzy włączyli się w Akcję:

1.      Julia Bączek

2.      Magdalena Brzeziak

3.      Anna Cwalina

4.      Joanna Dłużniewski

5.      Daria Kossakowska

6.      Joanna Kotlewska

7.      Michał Lenczewski

8.      Natalia Małachowska

9.      Aleksandra Szkiler

Przy współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną mogliśmy promować czytelnictwo, rozpowszechnić ważne fragmenty „Trylogii” i tym samym rozsławić imię naszej Szkoły. Przy bardzo dobrej pogodzie, z uśmiechem na twarzy miło spędziliśmy sobotni czas.

Wszystkie osoby przybyłe na Narodowe Czytanie z własnymi egzemplarzami „Trylogii”, mogły opieczętować je pamiątkową pieczęcią przekazaną przez Kancelarię Prezydenta RP.

Uczestnikom Narodowego Czytania z klasy III f bardzo dziękujemy.

Informator

Biblioteki Publicznego Gimnazjum nr 1

im. Noblistów Polskich

w Łomży

rok szkolny 2014/2015

 

BIBLIOTEKA czynna

od poniedziałku do czwartku: 7.45 -15.15

w piątek: 7.45 – 14.15

 

Spotkania łączników bibliotecznych: w wyznaczonych terminach, podanych na tablicach ogłoszeń

Miejsce spotkań – czytelnia  Czas spotkania – godz. 1130

 

75 rocznica wybuchu II wojny światowej

 

         II wojna światowa to największy, najkrwawszy i najtragiczniejszy konflikt zbrojny w historii świata. Pochłonął około 55 milionów ofiar.
 Trwał od 1 września 1939 r. do 8 maja 1945r.

     Walki toczyły się w Europie, w Azji, w Afryce oraz na wszystkich oceanach.  

W wojnie brały udział kraje ze wszystkich kontynentów.  Najważniejsze z nich to: Niemcy, Włochy, Japonia (tzw. państwa Osi; Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i ZSSR (alianci). Ogółem brało w niej udział 61 państw.

       Wojnę rozpoczęły hitlerowskie Niemcy atakiem na Polskę – 1 września 1939 roku.   17 września wsparł ich Związek Radziecki atakując Polaków
 od wschodu.  Bohaterska obrona nie poradziła sobie z tak potężnymi najeźdźcami.

       Kilka miesięcy później, w kwietniu 1940 III Rzesza najechała Danię i Norwegię.  Dania szybko uległa Niemcom, Norwegia broniła się, ale również skapitulowała.  Tymczasem Związek Radziecki zajął już Litwę, Łotwę, Estonię oraz część Finlandii.  10  maja 1940 r. niemieckie wojska ruszyły na Francję, która nadspodziewanie szybko poddała się. Hitler planował jeszcze błyskawiczne opanowanie Wysp Brytyjskich, jednak nie udała mu się ta operacja.

Lotnictwo angielskie, w którym służyło wielu Polaków walczyło tak nieustępliwie, że Hitler wycofał się z tej operacji.  Niemieckim i włoskim łupem stały się natomiast Jugosławia i Grecja.

      22 czerwca 1941 roku III Rzesza rozpoczęła inwazję na Związek Radziecki. W początkowej fazie wojska niemieckie bardzo szybko wdzierały się w głąb terytorium ZSSR. W tym samym czasie Japonia, tocząc już wojnę z Chinami, zaatakowała amerykańską bazę morską w Pearl   Harbor.  Stany Zjednoczone przystąpiły wtedy do wojny ze wszystkimi państwami Osi.

         Niemiecka ofensywa na wschodzie zatrzymała się na Moskwie, gdzie Armia Czerwona odepchnęła nazistów, rozpoczynając kontrofensywę. Niemcy przegrali również bitwę pod Stalingradem. Od tego czasu Rosjanie wypychali najeźdźców ze swojego kraju.  W 1944 roku przekroczyli granicę przedwojennej Polski. 

        6 czerwca 1944 Amerykanie i Brytyjczycy przerzucili desant na plaże w Normandii 

w północnej Francji.  Udało im się przełamać niemiecki opór i rozpocząć powolne wyzwalanie krajów spod okupacji niemieckiej.  Naziści próbowali jeszcze walczyć (Ardeny), ale koniec wojny był już blisko. Oblężenie Berlina i jego upadek 2 maja 1945r.   położyły   kres  wojnie.   Niemcy skapitulowały 8 maja 1945 roku. 

 

Harmonogram imprez bibliotecznych w roku szkolnym 2014/2015

Przedsięwzięcie

Termin

  Szkolny Tydzień Kultury

Spotkanie łączników bibliotecznych

Październikowy konkurs biblioteczny „O książkach i bibliotece”

Apel promujący pracę biblioteki szkolnej i czytelnictwa

 

Wrzesień-październik 2014r.

 Spotkanie z interesującą osobą – wybrane klasy gimnazjum

Spotkanie łączników bibliotecznych

Konkurs biblioteczny: „Hymn narodowy” – listopad miesiącem pamięci narodowej

 

Listopad 2014r.

 Spotkania łączników bibliotecznych

Konkurs biblioteczny: „Hej kolęda, kolęda!”

 

Grudzień 2014r.

 Spotkania łączników bibliotecznych

Konkurs biblioteczny: „Dzień Języka Ojczystego”

 

Styczeń – luty 2015r.

 Spotkanie z interesującą osobą – wybrane klasy gimnazjum

Spotkania łączników bibliotecznych

Konkurs biblioteczny: „Krzyżówka samochodowa” – dla kobiet i nie tylko

 

Marzec 2015r.

 Wyłonienie Kandydat-ki/a do Statuetki Alfreda

Spotkania łączników bibliotecznych

Konkurs biblioteczny – plastyczny na ekslibris (znak) biblioteki szkolnej

 

Kwiecień 2015r.

 Dzień Bibliotekarza: happening. Akcja: „Majowe, drugie życie książki”

Spotkania łączników bibliotecznych

Konkurs biblioteczny: „Oskar i pani Róża”- znajomość lektury

 

Maj 2015r.

 Konkurs biblioteczny: „Szczęśliwej drogi”

Spotkania łączników bibliotecznych

 

Czerwiec 2015r.

 

70 rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

       Powstanie warszawskie (1 sierpnia – 3 października 1944) wystąpienie zbrojne przeciwko okupującym Warszawę wojskom niemieckim, zorganizowane przez Armię Krajową w ramach akcji „Burza”, połączone z ujawnieniem się i oficjalną działalnością najwyższych struktur Polskiego Państwa Podziemnego. Militarnie wymierzone było przeciw Niemcom, a politycznie przeciw ZSRR. Dowództwo AK planowało samodzielnie wyzwolić stolicę jeszcze przed wkroczeniem Armii Czerwonej. Licząc, że uda się w ten sposób poprawić międzynarodową pozycję legalnego rządu RP oraz zahamować realizowany przez Stalina proces sowietyzacji Polski. Po wybuchu powstania Armia Czerwona wstrzymała ofensywę na kierunku warszawskim, a radziecki dyktator konsekwentnie odmawiał udzielenia powstaniu poważniejszej pomocy. Wsparcie udzielone powstańcom przez USA i Wielką Brytanię miało natomiast ograniczony charakter i nie wpłynęło w sposób istotny na sytuację w Warszawie. W rezultacie słabo uzbrojone oddziały powstańcze przez 63 dni prowadziły samotną walkę z przeważającymi siłami niemieckimi, zakończoną kapitulacją w dniu 3 października 1944. W trakcie walk straty wojsk polskich wyniosły ok. 16 tys. zabitych i zaginionych, 20 tys. rannych i 15 tys. wziętych do niewoli; od 150 tys. do 200 tys. cywilnych mieszkańców stolicy. Powstanie warszawskie uznawane jest za jedno z najważniejszych wydarzeń w najnowszej historii Polski.


2012/2013


150. ROCZNICA WYBUCHU POWSTANIA STYCZNIOWEGO
Senat ustanowił rok 2013 Rokiem Powstania Styczniowego. Przyjęta została uchwała w tej sprawie. Senat oddał w niej hołd poświęceniu i ofierze uczestników powstania, którego 150 rocznica wybuchu przypada w 2013 roku.
Honorując patriotyczne oddanie i szlachetne poświęcenie powstańców styczniowych, spłacamy dług wobec wielu pokoleń Polaków, którzy nie wahali się stanąć do walki w obronie wolności" - głosi uchwała.
Przypomniano w niej, że Powstanie Styczniowe skierowane było przeciwko rosyjskiemu zaborcy, a jego celem była restytucja Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
Impulsem do podjęcia działań zbrojnych był manifest Tymczasowego Rządu Narodowego reprezentującego wszystkie warstwy ówczesnego społeczeństwa oraz ziemie leżące w historycznych granicach dawnej I Rzeczypospolitej.
Powstanie było wyrazem sprzeciwu wobec carskiego ucisku i intensywnej polityki rusyfikacji. Pomimo poświęcenia i poniesionych ofiar zryw zakończył się klęską na w odwecie władze carskie nasiliły represje przeciwko ludności cywilnej oraz całkowicie zlikwidowały resztki odrębności państwowej Królestwa Polskiego - napisano w uchwale.Senatorowie zaznaczyli w niej, że trudna historia i bolesne doświadczenia były źródłem siły i wytrwałości w walce o niepodległość późniejszych pokoleń Polaków. Legenda i etos Powstania Styczniowego legły u podstaw odrodzonej Polski, a poświęcenie powstańców doprowadziły do odrodzenia naszej państwowości po 123 latach niewoli w 1918 roku? podkreślono.Senat wezwał w uchwale instytucje państwowe i samorządowe wszystkich szczebli do godnego uczczenia rocznicy. Powstanie Styczniowe rozpoczęło się 22 stycznia 1863r. Powstańcy zaatakowali rosyjskie garnizony w Królestwie Polskim. W ciągu trwających ponad 1,5 roku działań zbrojnych doszło do ponad tysiąca mniejszych lub większych potyczek, a w walkach wzięło w sumie udział co najmniej 150 tys. powstańców.
Walka powstańcza przez cały swój czas miała charakter rozproszonej akcji partyzanckiej. Powstańcom nie udało się opanować na dłużej większego terytorium, a władze powstania nie miały stałej siedziby. Po klęsce większych zgrupowań partyzanckich, m.in. w bitwach pod Węgrowem i Siemiatyczami, walkę toczyły głównie niewielkie oddziały. Powstanie Styczniowe było najdłużej trwającym i najbardziej masowym ruchem niepodległościowym XIX w. Bilans insurekcji był tragiczny - dziesiątki tysięcy poległych lub straconych przez Rosjan, zesłania na Syberię, konfiskaty majątków uczestników powstania.
Więcej informacji znajdziesz w bibliotece szkolnej. Polecamy takżezapoznanie się z wystawą.
Zapraszamy
Rok 2013 Rokiem Witolda Lutosławskiego Rok 2013 to Rok Witolda Lutosławskiego, ustanowiony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Sejm RP z okazji przypadającej 25 stycznia 2013 roku setnej rocznicy urodzin kompozytora.
Z tej okazji nauczyciele bibliotekarze przygotowali wystawę poświęconą kompozytorowi. Życie i twórczość kompozytora Witold Lutosławski, jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich, urodzony 25 stycznia 1913 w Warszawie, zmarł 7 lutego 1994 w Warszawie. Studiował w Konserwatorium Warszawskim (1932-1937) kompozycję u Witolda Maliszewskiego oraz grę na fortepianie u Jerzego Lefelda. Pierwszym sukcesem było prawykonanie "Wariacji symfonicznych" pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga (1939). Jego karierę zahamowały lata wojny grał wtedy wraz z Andrzejem Panufnikiem w warszawskich kawiarniach, dokonując opracowań ok. 200 utworów na 2 fortepiany. Z tego czasu pochodzą słynne "Wariacje na temat Paganiniego". Twórczość Lutosławskiego przechodziła liczne przeobrażenia stylistyczne, od neoklasycyzmu i inspiracji folklorem w początkowym okresie do bardzo indywidualnego języka w dojrzałych latach. Pierwszym z długiego szeregu arcydzieł stał się "Koncert na orkiestrę" (1954) najczęściej na świecie wykonywany utwór Lutosławskiego. Rosnącą międzynarodową sławę Lutosławskiego umocniły takie dzieła, jak "Muzyka żałobna" (1958), "Gry weneckie" (1961), wprowadzające aleatoryzm kontrolowany, "Trois počmes d Henri Michaux" (1963), od których rozpoczął działalność jako dyrygent własnych utworów, "Kwartet smyczkowy" (1964), "Livre pour orchestre" (1968), "Preludia i fuga" (1972). Napisał wiele dzieł z myślą o wielkich wykonawcach ? m.in. "Koncert wiolonczelowy" dla Mścisława Rostropowicza, "Łańcuch II" dla Anne-Sophie Mutter, "Koncert fortepianowy" dla Krystiana Zimermana, utwory wokalne dla Petera Pearsa i Dietricha Fischera-Dieskaua. Do arcydzieł z ostatniego okresu należą "III" i "IV Symfonia" oraz "Chantefleurs et chantefables". Już od lat 50. Lutosławski cieszył się rosnącą międzynarodową sławą, był zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach i do jury konkursów kompozytorskich, prowadził wykłady i kompozytorskie kursy. Otrzymywał zamówienia od czołowych orkiestr i instytucji. Za swoje dokonania został uhonorowany licznymi nagrodami (m.in. im. Jurzykowskiego, Siemensa, Herdera, Królowej Zofii, Polar Music Prize, Kyoto Prize), doktoratami honoris causa kilkunastu prestiżowych uczelni w Polsce, Europie i Ameryce (w tym uniwersytetów Warszawskiego, Jagiellońskiego, w Cambridge, Strasbourgu, Chicago, Montrealu, uczelni muzycznych w Cleveland i Bostonie). Był członkiem honorowym wielu akademii artystycznych i naukowych oraz stowarzyszeń muzycznych. Wyczulony na potrzeby innych, przez wiele lat prowadził dyskretną działalność charytatywną, m.in. fundując stypendia dla młodych kompozytorów i wykonawców. Czując się obywatelem, któremu bliskie są sprawy społeczeństwa, w latach 80 aktywnie angażował się w różne formy działań "Solidarności". Dzieła Lutosławskiego wywarły ogromny wpływ na rozwój muzyki naszych czasów. Konsekwencja w odkrywaniu nowych obszarów muzyki w połączeniu z twórczym sięganiem do tradycji, mistrzowska technika kompozytorska i oryginalność języka muzycznego zapewniły mu rangę jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku.
Więcej informacji znajdziesz w bibliotece szkolnej.
Zapraszamy.

Czy znasz hymn?

215 lat temu - w lipcu 1797r. poeta Józef Wybicki napisał „Pieśń Legionów Polskich we Włoszech”, którą na cześć gen. Jana Henryka Dąbrowskiego nazwano „Mazurkiem Dąbrowskiego”.

85 lat temu – 26 lutego 1927r. „Mazurek Dąbrowskiego” stał się hymnem Rzeczypospolitej Polskiej.

„Mazurek Dąbrowskiego”
Słowa: Józef Wybicki, 1797r.

 

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

 

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

 

Marsz, marsz Dąbrowski…

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz Dąbrowski…
 

Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany -
Słuchaj jeno, pono nasiBiją w tarabany.

 

Marsz, marsz Dąbrowski…

Cztery historyczne postacie umieszczone w polskim hymnie narodowym:

Jan Henryk Dąbrowski, Napoleon Bonaparte, Tadeusz Kościuszko, Stefan Czarniecki


Warto wiedzieć

„Jeszcze Polska nie zginęła”

Kilka państw przejęło pierwsze słowa Mazurka Dąbrowskiego i wykorzystało je we własnych hymnach. Hymn Ukrainy jeszcze do niedawna zaczynał się od słów: Jeszcze nie umarła Ukraina. Natomiast Jugosławia (a później Serbia) skorzystała z melodii naszego hymnu, dlatego zdarzało się, że podczas meczu z Jugosławią polscy kibice śpiewali hymn dwa razy.

 

„Kiedy my żyjemy”

Najczęściej popełniany błąd w hymnie. W drugim wersie, zamiast „kiedy my żyjemy”, wiele osób śpiewa „póki my żyjemy”. Wbrew pozorom, różnica jest znaczna. „Póki” ogranicza czas trwania „Polski” do czasu, w którym „my żyjemy”. Natomiast słowo, „kiedy”, podkreśla, że Polska trwa, bo „my żyjemy”. Wystarczy zrobić podobną zamianę w zdaniu „Nie czas żałować róż, kiedy płoną lasy”.

 

„Marsz, marsz Dąbrowski”

Niestety legioniści Dąbrowskiego z ziemi włoskiej nie trafili do Polski tylko na San Domingo (Haiti).
Część z nich została tam na stałe, dlatego dziś na Haiti można spotkać wiele osób o polsko brzmiących nazwiskach.

 

„Dał nam przykład Bonaparte
Jak zwyciężać mamy”

Napoleon Bonaparte, podczas kampanii włoskiej, udowodnił, że mając mniejszą armię, (w której skład wchodziły Legiony Polskie) i niewielkie szanse na zwycięstwo, można wygrywać ze znacznie silniejszymi przeciwnikami. Warto o tym pamiętać w różnych sytuacjach.

 

„Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze”

Chodzi tu słynny desant jazdy polskiej pod wodzą hetmana Czarnieckiego na zajętą przez Szwedów duńską wyspę Als. Według legendy wojsko wpław pokonało cieśninę o szerokości 500m. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że był to grudzień, a temperatura wody bliska była zera, bardziej prawdopodobna jest wersja, że użyto łodzi.

 

„Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany”

Wbrew pozorom to Basia, a nie ojciec jest zapłakana. Samogłoskę „y” na końcu słowa „zapłakany” czytano jako „yj”. Dziś Wybicki napisałby po prostu „zapłakanej”, ale później miałby problem z rymem do tarabanów.

 

„Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany”

Taraban to duży bęben, który dotarł do nas z Turcji i wykorzystywany był w wojsku polskim do nabijania rytmu marszowego. Jest to słowo, które podczas śpiewania hymnu występuje sporadycznie, a zamiast niego można usłyszeć: „tarapaty”, „tamburyny”, „tarabary”, „tarpany” a nawet „dzwony”.


Z historii hymnu

Tekst „Pieśni Legionów Polskich we Włoszech”, noszącej później tytuł „Mazurek Dąbrowskiego” lub „Jeszcze Polska nie zginęła”, powstał między 16 a 19 lipca 1797 roku w miejscowości Reggio Emilia, niedaleko Bolonii. Napisał go Józef Rufin Wybicki, potomek rodu osiadłego w XVI wieku na Pomorzu. Utwór został napisany dla uświetnienia uroczystości pożegnania odchodzących z Reggio legionistów i tu został odśpiewany po raz pierwszy.

Już tego samego roku rozrzucone po całych północnych Włoszech oddziały polskie poznały „Pieśń Legionów”, która nie tylko zyskiwała sobie coraz większą popularność, ale stawała się nową, mobilizującą siłą. Za pośrednictwem emisariuszy pieśń trafiła do Warszawy, Krakowa, Poznania i innych miast.

„Mazurek Dąbrowskiego” towarzyszył Polakom we wszystkich bitwach kampanii napoleońskiej, a także w 1806 roku, kiedy to Dąbrowski w aurze zwycięzcy znalazł się w Wielkopolsce. Śpiewano go przy okazji świąt narodowych i powstań niepodległościowych w ciągu XIX i XX stulecia. Obok innych pieśni patriotycznych takich jak np. „Boże, coś Polskę”, „Warszawianka” i „Rota” był on jednym z najpopularniejszych utworów w okresie zaborów.

Nie została wyjaśniona zagadka: skąd się wzięła melodia, którą cały naród uznaje jako swój symbol. Początkowo sądzono, że melodię tę skomponował książę Michał Kleofas Ogiński (twórca słynnego poloneza – „Pożegnanie ojczyzny”), potem materiały archiwalne temu zaprzeczyły i do dziś najczęściej autorzy śpiewników i prac naukowych podają określenie „melodia ludowa” (a niektórzy dodają do tego asekuracyjny znak zapytania). Najbliższe prawdy jest założenie, iż Józef Wybicki dla potrzeb swojego tekstu sam opracował znane mu już poprzednio wątki melodyczne, łącząc je w jedną całość formalną.

Po I wojnie światowej „Mazurek Dąbrowskiego” został uznany za hymn odrodzonej Polski, jednak nie znalazło to odzwierciedlenia w konstytucji marcowej z 1921r. Dopiero 15 października 1926r. Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego uznało pieśń za obowiązkową do śpiewania w szkołach. Po czterech miesiącach okólnikiem z 26 lutego 1927r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ogłosiło „Mazurka Dąbrowskiego” hymnem narodowym, a 2 kwietnia 1927r. dołączono do hymnu nuty i oficjalnie uznano jego harmonizację, której dokonał kompozytor i dyrygent Feliks Konopasek.

W porównaniu z oryginałem, w tekście pieśni nastąpiły zmiany: zrezygnowano z dwóch zwrotek (4 i 6) oraz zmieniono rymy: „nie umarła – wydarła” na „nie zginęła – wzięła”. Poza tym poprawiono tekst pod względem stylistycznym.

Po II wojnie światowej władze komunistyczne pozostawiły „Mazurka Dąbrowskiego” w niezmienionej formie. Zapis o obowiązującym hymnie narodowym znalazł się w konstytucji PRL, która weszła w życie 22 lipca 1952r.

31 stycznia 1980r. tekst i nuty hymnu w harmonizacji Kazimierza Sikorskiego zostały zatwierdzone przez Sejm RP w ustawie o godle, barwach i hymnie.

W roku 1978 powstało w kaszubskim Będominie - domu narodzin Józefa Wybickiego - Muzeum Hymnu Narodowego (oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku).

Więcej informacji znajdziesz w bibliotece szkolnej.

Zapraszamy!


W I półroczu bieżącego roku szkolnegoprzygotowano i zaprezentowano wystawy poświęcone ważnym wydarzeniom

1. Setna rocznica urodzin Czesława Miłosza

2. Pochwal się Polską
W związku ze sprawowaniem przez Polskę Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (1 VII - 31 XII 2011r.) nauczyciele bibliotekarze przygotowali i zaprezentowali w holu głównym szkoły następujące wystawy:
  • Nobliści Polscy
  • Fryderyk Chopin
  • Polskie obiekty i miejsca na Liście światowego dziedzictwa UNESCO

  • 3. Setna rocznica przyznania Marii Skłodowskiej-Curie drugiej Nagrody Nobla

    4. ROK JANUSZA KORCZAKA
    W 2012r. przypadają dwie ważne rocznice związane z postacią Janusza Korczaka - 70. rocznica śmierci w obozie zagłady w Treblince i 100. rocznica założenia przez niego Domu Sierot.
    We wrześniu 2011r. Sejm podjął uchwałę ustanawiającą rok 2012 Rokiem Janusza Korczaka.
    „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.”

    Janusz Korczak

    Wystawa biblioteczna

    „Wrzesień 1939 roku” jest przeznaczona dla uczniów Publicznego Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Łomży i ma na celu przybliżenie gimnazjalistom 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz 70. rocznicy agresji ZSRR na Polskę.

    Z datą rozpoczęcia wojny przyjmuje się 1 września 1939 r. - atak Niemiec na Polskę. II wojna światowa to największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 r. do 2 września 1945 r. (w Europie do 8 maja 1945 r.), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie cały świat.

    Przykładowy tekst pomocniczy Agresja ZSRR na Polskę była zbrojną napaścią dokonaną 17 września 1939r., bez określonego w prawie międzynarodowym wypowiedzenia wojny.

    Przykładowy tekst pomocniczy Działania wojenne nie ominęły również Łomży. W godzinach rannych 1 września spadły na miasto pierwsze bomby niemieckie, powodując zniszczenie kilku domów i śmierć wielu osób.

    W pobliskiej Wiźnie z początkiem wojny bunkry nad Narwią, mające zapewnić osłonę obrońcom, nie były jeszcze gotowe. Mimo to oddział polskich żołnierzy postanowił wykorzystać je do obrony. 720 polskich żołnierzy i oficerów walczyło przeciwko 50 tys. żołnierzy i oficerów niemieckich. Obronę odcinka „Wizna” we wrześniu 1939r. najbardziej trafnie określa nazwa „Polskie Termopile”.

    Zapraszamy do biblioteki

    Szkolny Tydzień Kultury

    w Publicznym Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Łomży pod hasłem „Z kulturą na ty”

    Czas realizacji projektu: pierwszy tydzień września 2008r.
    Każdy dzień tygodnia przebiegał pod innym hasłem i koncentrował się wokół innego zagadnienia:
    PONIEDZIAŁEK Kultura zachowania podczas uroczystości szkolnych
    WTOREK Prawa i obowiązki uczniów
    ŚRODA Mój język świadczy o mnie
    CZWARTEK W zdrowym ciele zdrowy duch
    PIĄTEK Kultura na co dzień, czyli jak obycie ułatwia życie

    Na zakończenie cyklu zajęć nauczyciele bibliotekarze zaproponowali wzięcie udziału w konkursie „Czy znasz zasady savoir-vivre`u”. Bezbłędnych odpowiedzi udzielili uczniowie klas: I a, II a, II d, III a, III b, III c, III h.


    Wystawa

    GODŁA RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ


    Komputery w bibliotece

    16 grudnia 2005 roku w bibliotece naszego gimnazjum zostały zainstalowane cztery komputery z dostępem do Internetu oraz wielofunkcyjne urządzenie sieciowe (skaner, drukarka), a także oprogramowanie multimedialne (słowniki, atlasy), tworzące internetowe centrum informacji multimedialnej. Pracownia ma pomóc uczniom w zdobywania wiedzy i informacji. Wykorzystanie komputerów w celach innych niż edukacyjne jest możliwe w miarę wolnych stanowisk. Pracownia jest czynna w godzinach otwarcia biblioteki szkolnej. Opiekunem centrum jest pani Ewa Łowicka.

    Ogólnopolski projekt wyposażania bibliotek w internetowe centra informacji multimedialnej, do którego przystąpiła nasza szkoła, jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.